Plánujete si otevřít vlastní kavárnu, ale nevíte, jakou kávu v ní nabízet? Toto jsou naše 3 tipy, které vám prozradí, jak se při výběru kávy nespálit.
Kaváren je mnoho, buďte jednou z TOP
Otevřít si vlastní kavárnu je snem mnoha začínajících podnikatelů. Ti mají často jasnou představu o tom, kde by měla být kavárna situována či jak by měla vypadat, nicméně výběr kávy a vhodné technologie nechávají na poslední chvíli. Jak tedy udělat ze snu realitu a otevřít kavárnu se opravdu dobrou kávou? Tady jsou naše 3 tipy!

#1 Výběr kávy si nenechávejte na poslední chvíli
Slovo kavárna je odvozeno od slova káva. Nic překvapivé, víme, ale i přesto se poměrně často setkáváme se situacemi, kdy se má kavárna za pár týdnů otevřít, ale majitel ještě neví, jakou kávu v ní bude svým zákazníkům nabízet. Proto všem budoucím majitelům či provozním kaváren doporučujeme vždy začít kávou.
Káva je základní surovina, kvůli které se k vám zákazníci budou vracet. A přestože je moderní či designový interiér kavárny určitě důležitý, ruku v ruce s ním by měla jít i kvalita a chuť kávy.
Pokud jste v HORECA sektoru noví a nemáte ještě dostatečné zkušenosti s provozem kavárny, případně kavárna disponuje pouze jedním mlýnkem, doporučujeme začít „klasikou“, tedy univerzální chutí kávy. Obecně lze říci, že kávové směsi s Robustou jsou nejuniverzálnější a čeští zákazníci je vyhledávají kvůli lahodné hořké chuti. Díky praktické, dlouho trvající cremě jsou tyto blendy oblíbené i mezi baristy, takže je to win-win volba, kterou určitě nic nezkazíte.

V případě větší kavárny, kde budete mít k dispozici dva mlýnky, určitě doporučujeme ke zmiňované „klasické“ kávě nabídnout i něco originálnějšího, zajímavějšího či exotičtějšího. Ať už to bude nějaká ovocnější 100% Arabica nebo bezkofeinový blend je už samozřejmě na vás a požadavcích vaší klientely.
TIP! Pokud je to možné, zvolte jednu univerzální kávu, která bude v nabídce stabilně a k ní nabízejte vždy nějakou novinku. Takto jednak oslovíte širší skupinu zákazníků, ale zároveň nabídnete i chuťovou variabilitu a pocit novosti, což je v rámci marketingu k nezaplacení.

#2 Kávu vybírejte vždy podle preferencí zákazníků
Neodmyslitelnou součástí konceptu vaší kavárny je vaše klientela. Víte, jaký typ lidí se pohybuje v okolí vaší kavárny a jsou vašimi potenciálními zákazníky? Jsou to studenti, maminky na mateřské či manažeři? Ideální káva do kavárny by měla být sladěna s lokací, konceptem a zákazníky kavárny.
Ať už si vyberete jakoukoli kávu, vždy se ptejte svých zákazníků či jim chutná. Pokud ne, je třeba ji vyměnit a tuto změnu zákazníkům včas a jasně komunikovat. Jen tak jim dokážete, že jste tam pro ně.
Kávu do kavárny obvykle vybírá majitel či provozní, který však může mít úplně jiné preference než jeho zákazníci. Pokud kavárna sídlí v blízkosti obchodního či byznys centra, kde se pohybuje množství různých lidí, je dobré zvolit co nejuniverzálnější chuť, tedy spíše tmavší pražené směsi bez acidity. V případě kavárny nacházející se ve větším městě s vyšším pohybem turistů nebo poblíž škol si lze dovolit i světlejší pražené kávy jako El Salvador či Ethiopia, případně testovat různé receptury.

V neposlední řadě je velmi dobré, pokud máte kávu chuťově sladěnou i s vaší nabídkou jídel. Máte-li cukrárnu nebo kavárnu se stálou nabídkou zákusků, k nim doporučujeme zvolit výraznou, hořkou kávu bez kyselosti. Naopak, v případě takové asijské kuchyně se hodí spíše něco exotičtějšího a klidně i acidnějšího. Vždy je však třeba myslet na chuťové preference zákazníka.
TIP! Nezapomínejte, že chuť kávy je do jisté míry ovlivněna také kvalitou vody. Úpravou vody pomocí filtrů a změkčovačů zabezpečíte nejen stabilní chuť kávových nápojů, ale také ochranu kávovaru před vodním kamenem a zbytečně častým servisováním.

#3 Soustřeďte se na kvalitu a čerstvost kávy
Nízká cena kávy je sice nesmírně lákavá, ale zrádná. Čerstvě pražená výběrová káva z lokální pražírny má mnohem více výhod než jakákoli komerční káva ze zahraničí, jejíž cenová výhoda může často přímo souviset s nižší kvalitou vstupní suroviny nebo být podmíněna nakupováním větších objemů kávy, která pak stojí na skladě.
Může se zdát, že specialty káva je na rozdíl od komerčních káv mnohem dražší. Když si to však přepočítáte na šálek kávy, cenový rozdíl se najednou ukáže jako minimální. Rozdíl v chuti, na druhé straně, je obrovský.
Koupí kávy od lokální pražírny neinvestujete jen do kvalitní suroviny, ale také do kvalitního vztahu se svými zákazníky a dodavateli. Takouto spoluprací totiž získáte spolehlivého partnera, který vám vždy rád poradí s výběrem kávy, pomůže se zajištěním vhodné techniky a jejím pravidelným servisováním, ale především vám bude spolehlivě a pravidelně dodávat čerstvě praženou kávu. Takže už žádné skladování staré kávy a výkyvy v její chuti, ale jen výborný šálek kávy.

Nebojte se se svými zákazníky otevřeně povídat o tom, jakou kávu, ze které pražírny a z jakých důvodů máte v nabídce. Jednak jim vysvětlíte základní rozdíly v kvalitě a chuti kávy, ale zároveň jim ukážete, že se v dané oblasti vyznáte a nabízíte jim jen to nejlepší. A právě takovým přístupem si získáte věrnou a vracející se klientelu.
TIP! Snažte se svým zákazníkům nabízet vždy i něco navíc, a tak jim dát důvod k opětovné návštěvě. Například, pokud jim chutná káva, kterou máte aktuálně na mlýnku, snažte se mít v nabídce vždy i její balenou verzi, kterou si budou moci u vás pořídit a vzít domů.
Přidejte se k top kavárnám s výběrovou kávou Ebenica
Stačí, když nezávazně vyplníte tento formulář a náš obchodní zástupce vás bude informovat o možnostech spolupráce.