Kvalita si zaslouží, abyste ji ocenili
Čím začíná každá cesta? Jen vámi. Vaším rozhodnutím, vaší chutí, vaším odhodláním. Tím, jací jste. Já jsem člověk se silným vztahem ke kvalitě. Přesvědčený, že dobré věci si zaslouží, abyste za nimi trpělivě šli.
Mám rád kvalitní jídlo a kvalitní nápoje. A šel jsem za nimi mnohokrát, jelikož jsem pracoval v nadnárodních firmách, hodně jsem cestoval a ochutnával místní speciality. Nejvíce mě zaujaly kávy, které v zahraničí chutnaly prostě lépe. Mimořádně mě oslovila práce malých výrobců. Dělali věci kvalitně, a toho si cením. Inspirovali mě.
Řekl jsem si, že i slovenská káva by mohla patřit ke špičce. Inspirace přerostla v nápad, a to byl začátek cesty. Odhodlaný nádech před prvním krokem dlouhé a náročné výpravy za kvalitou.


Všechno jde, jen je za tím třeba trpělivě jít
Co je dalším krokem, když se rozhodnete vytvořit dobrou kávu? Vytvořit dobrou kávu.
Nic se nestane samo. Nic se nestane hned. Přirozeně, o kávě musíte něco vědět. A pokud nevíte, přečtete si. Na Slovensku jsem potřebnou literaturu nenašel, ale co je překážkou v dnešním světě internetu?
Začátky mé cesty za kvalitou vypadaly takto: Já, jedna velká krabice knih z Amazonu a obrovská chuť naučit se o kávě vše potřebné. A několik skvělých lidí po boku.


O radost z dobrodružství je dobré se podělit
Pokud je nadšení dostatečně velké, začne se nezastavitelně šířit. Jsem velmi rád, že se mi ho podařilo přenést na lidi kolem sebe.
S manželkou vedeme od začátku nekonečné diskuse o kávě, s bratrem jsme zažili první baristické zkušenosti. Rodiče to zaujalo natolik, že byli svého času oba do dění ve firmě zapojení. U kolegů je vidět zápal, rozumějí cestě, po níž spolu kráčíme. Myslím si, že osud lze naklonit pouze silou vlastního odhodlání, ale pomoc rodiny a přátel nemůžu nazvat jinak než velké štěstí.
Dlouhá, trpělivá cesta za kvalitou je dobrodružstvím, o které se pro maximální vychutnání doporučuji podělit s jinými.


Kráčet za velkými sny a zůstat sám sebou
Od nápadu k prodeji prvních finálních výrobků uběhly dva roky.
Založili jsme vlastní kavárnu. Maličký prostor. Čtyři stoly. Na začátku hrstka zákazníků. A jejich neocenitelné názory a postřehy, které nám daly okamžitou zpětnou vazbu. Byla to skvělá škola praktických znalostí o kávě a provozování kavárny. Příklad: Když jsme se učili profesionálně připravovat kávu, docela neprofesionálně jsme se několikrát spálili na kávovaru. Nevadí. Při velkých plánech je nutno vždy počítat s tím, že se párkrát spálíte.
Ve vývoji chutí nám pomáhali i další. Odborníci, pražič a samozřejmě zákazníci. Skupině lidí jsme pravidelně posílali vzorky a jejich hodnocení také přispívalo k výsledku.


Výsledný výrobek ale není jen káva – v něčem musí být uložena. Hledali jsme způsob, jak ji zabalit co nejjednodušeji. Vážili jsme zrnka, zavírali je do obalů speciálním strojem, nalepovali etikety. I když to podstatné je uvnitř, vždy jsme si dali záležet i na image značky. Nešlo tedy jen o trpělivé ladění chutí, ale také o trpělivé budování brandu.
A brand skutečně nabíral na síle. Firma rostla a zákazníci začali přibývat v soukromém, firemním i hotelovém, kavárenském a restauračním segmentu.
Žádný růst nám však nezabránil v tom, abychom stále pamatovali na rodinné hodnoty a v jejich duchu se chovali k prvním zaměstnancům i k zákazníkům. Nejsou to jen prázdná slova. Už první Vánoce nám daly pořádně zabrat, protože jsme všichni ve firmě připravovali dárky pro zákazníky. A od té doby nám dávají zabrat každé Vánoce. Rozhodně to ale stojí za to.


Ve výsledku se odráží důslednost cesty k němu
Sledovat rostoucí úspěch naší kávy bylo příjemné. Pokud je ale člověk odhodlaný vytvořit kvalitu, musí mít vysoké nároky na její hodnocení. A pokud chce vytvořit nejvyšší kvalitu, musí mít ty nejvyšší nároky.
Proto jsem vzorky naší kávy tajně poslal do amerického Coffee Review, světově uznávaného hodnocení káv.
Pocit, když se neuvěřitelné množství odhodlání a trpělivé práce promění v neuvěřitelný úspěch, je úžasný. Všechny tři kofeinové kávy – Ebenica Intensivo, Ebenica Harmonelle a Ebenica Piano – získaly 90 bodů. Ebenica Gurmano dokonce získala až 92 bodů. To vše jsou ekvivalenty zlatých medailí, naše produkty se tak ocitly mezi deseti nejlepšími espresso kávami v Evropě.
Postupně jsme získávali další zákazníky a exportovali do dalších zemí, jako jsou Česká republika, Rakousko či Saúdská Arábie. Stali jsme se partnerem jedné z nejprestižnějších světových soutěží vín Concours Mondial de Bruxelles. Naši kávu už pilo několik prezidentů a jiné významné osobnosti.


Tou správnou cestou je cesta vlastní
Takový pocit bych přál i vám. Proto jsem se s vámi rozhodl podělit o příběh značky EBENICA: Možná vás inspiruje. Možná k něčemu zcela jinému. Každý by měl přece kráčet vlastní cestou. Ale i když se cesty liší, to důležité se nemění.
Chuť.
Tento příběh je důkazem, že pokud dostanete nápad a s chutí se do něj pustíte a pak s trpělivostí a pracovitostí jdete za výsledkem, mohou vzniknout neuvěřitelné věci.
To je náš příběh.
Příběh kávy EBENICA.


Poměrně dlouhý text na to, že žijeme ve světě krátkých sloganů a úsečných zpráv. Pokud jste se dostali až na konec, tak patříte mezi nás. Mezi ty trpělivé, odhodlané, s úctou ke kvalitě. Se zájmem o příběhy v pozadí věcí, které stojí za to poznat.
Jsem rád, že je nás stále více. Kvalita se vždy dostane k těm, kteří za ní trpělivě kráčejí.


Marek Fajčík