Od zvýšení výkonu přes lepší pracovní morálku až po pozitivní psychologický efekt. Tento nápoj jednoduše zlepšuje vztahy na pracovišti a zde je důkaz, že při remote týmu občas stačí i virtuální káva.
Ruku vzhůru, kdo miluje pauzu na kávu během pracovního dne. Jsme si jisti, že bychom zde viděli spoustu zvednutých rukou, i když jen v online prostoru. A o tom přesně tento blog je – o tom, jak propojit online svět, práci a požitek z kávy.
Trend práce z domova na full time, tedy takzvané remotě práce nebo práce na dálku, neustále stoupá. Výzkum redakce Forbes přinesl letos několik zajímavých dat. Nabízejí nejen podrobný pohled na to, jak vypadá současná situace po skončení pandemie koronaviru, která práci na dálku výrazně dopomohla.
Nevíte si s kolegy vybrat kávu, kterou si společně vychutnáte? Vyberte si z našich oblíbených:
Poukazují také na trend, kterým se svět práce ubírá. Ten je poměrně jasný. Stále více lidí pracuje z domova (12,7 % dotázaných zaměstnanců pouze z domu, dalších 28,2 % alespoň hybridně), což může kromě pohodlí a případně vyšší produktivity mít i mnoho negativ. Patří k nim například pocity osamělosti či nedostatečné příslušnosti k pracovnímu týmu.
Řešením může být virtuální káva
Během pandemie bylo mnoho společností nuceno přejít minimálně na hybridní model práce. Aby dokázali zajistit své fungování, řešili především technické záležitosti jako přístupy k sítím, VPN nastavením, dostatek počítačů pro všechny a podobně. I to byla, řekněme si, obrovská výzva, a tak často nezůstal čas na řešení sociálních vztahů, které chladly.
Komunikace a spolupráce se však postupně vyřešily efektivně, někde až natolik, že si trend hybridní práce firmy udrželi dodnes. Remote práce se stala trendem a home office patří k benefitům, které vyhledávají zejména mladí. Málokdo však o mluví o tom, že práce z domova má i své nevýhody. Jednou z nich je nedostatečné budování firemní kultury či vztahů na pracovišti.

Společnosti potřebují přijmout nová opatření, aby dali zaměstnancům šanci cítit se během rozhovoru s kolegy stejně, jako kdyby seděli naproti sobě v kancelářské kuchyňce. Skvělým řešením je proto pravidelná virtuální káva.
Co je vlastně virtuální káva?
Virtuální káva, kávová pauza nebo kávičkový pokec. Ať už si to nazvete jakkoli, mělo by jít o naplánované online setkání, během kterého si společně s kolegy užijete šálek lahodné kávy.
Nezáleží na tom, jestli to bude denně nebo jednou týdně, mělo by jít o něco, na co se budou všichni společně těšit. Cílem je vytvořit prostor, během kterého si kolegové na různých úrovních společně „pokecají“ tak, jak by to udělali ve firemní kuchyňce.
Taková virtuální káva má ve 21. století rozhodně své místo a pro zaměstnance z dlouhodobého hlediska i množství benefitů:
Chcete povýšit virtuální kávičkování ještě na vyšší úroveň? Obdarujte své zaměstnance stejnými šálky v dárkovém balení:
Šálek na cappuccino
Cappuccino šálek ze silnostěnného kávového porcelánu.
Šálek na espresso
Bílý espresso šálek z kvalitního pryskyřičného porcelánu.
Dárková kazeta se šálky a kávou
Designová kazeta s espresso šálky a kávou dle vlastního výběru.
Nahradí virtuální káva reálná setkání?
Zdá se, že nahradit reálná setkání u kávy však ta virtuální dlouhodobě nedokáže. Osobní setkání je něco specifického, co máme zakódováno v genech od počátku evoluce. Potřebujeme fyzický kontakt s jinou osobou, abychom naplnili své sociální potřeby.
Přestože se nám káva spojuje zejména s příjemnými asociacemi, právě během práce z domova často zapomínáme na to, že jde o rituál, který si chceme v první řadě užít. Chybí nám zde aspekt reálného setkání, například ve zmiňované kuchyňce.

„Kávu má většina lidí zafixovanou jako něco příjemného, mají rádi její chuť, vůni as její přípravou mají spojenou přestávku od práce, když na chvíli vypnou, aby se k ní mohli opět vrátit. Toto všechno jsou dobré předpoklady pro uvolněnější atmosféru, když má člověk přirozeně větší chuť na socializaci a přehození pár slov s kolegy při tom, jak si kávu připravuje,“ říká Natálie Štěpánková, marketingová manažerka a odbornice na zaměstnanecké vztahy.
Problémem při dobrých nápadech, jakým virtuální káva nepochybně je, jsou často i technické překážky:
Našim klientům v online chybí neverbální komunikace. V dnešní době se dokonce stále potýkají s technickými problémy, které jim takové online setkání u kávy znepříjemňují a komplikují.
Natálie Štěpánková
Podle koučky a lektorky vztahů Zuzany Ševčíkové po pandemii sice stoupla touha pracovat z domova, zároveň je však vyrovnaná touhou se alespoň jednou za čas setkat. Taková setkání u kávy živě jsou pak podle jejích slov mnohem intenzivnější a mají větší dopad na psychickou pohodu zaměstnanců.

„Káva při práci z domova spíše navozuje fyzickou potřebu. Abychom nepociťovali únavu, bolení hlavy. Ale káva při fyzickém setkání, rozhovoru, poradě, teambuildingu, ta navozuje motivaci a opravdu zlepšuje nápady vznikající při brainstormingech. Stejně tak pohodovou a důvěrnou atmos. sílu uvolnit napětí a požitek z ní se projeví i do průběhu akce, rozhovoru, resp. jiné pracovní aktivity.“
Aby měla virtuální káva smysl
Zdá se, že v každém případě je třeba myslet na to, aby byla virtuální káva pro zaměstnance příjemným zpestřením pracovního dne, nikoli povinností či nuceným meetingem, pro který by museli odkládat jiné pracovní povinnosti na později.
Aby měla virtuální káva smysl a byla pro zaměstnance skutečným benefitem, je důležité myslet na několik bodů. Ani poté se výsledky nemusí dostavit ihned. Jako ve všem, i při podávání virtuální kávy je třeba být konzistentní a myslet na to, že si její chuť a vůni chceme užít v přítomnosti lidí, kteří s námi sdílejí nadšení pro stejnou práci.
.