Nákupní košík

V košíku nejsou žádné produkty.

káva a žlučník

Káva a žlučník: Může nám pití kávy ulevit po svátečním přejídání?

Kvalitní káva a kofein v ní mají na naše tělo různorodé účinky. Jedním z pozitiv je i vzájemně obohacující vztah káva a žlučník, respektive trávení jako takové. Věděli jste, že šálek kávy vám může pomoci při pocitu plného a těžkého žaludku nebo dokonce žlučníkových neduzí?

V období na přelomu let je zlepšení trávení velmi aktuální téma. Mnoho lidí miluje vánoční jídlo tak moc, že ​​to s jeho konzumací občas přežene. To může vést k nepříjemným pocitům tíhy, plného žaludku či pálení žáhy. Žlučník na tom není o nic lépe – po těžkém, mastném jídle a kombinování různých delikates dostává „pořádně zabrat“.

Podívali jsme se proto na vztah kávy a trávení a pokusili jsme se zjistit, zda může šálek kvalitní kávy po jídle pomoci s nepříjemnými pocity, jak ovlivňuje funkci žlučníku a jak dlouho po jídle je nejvhodnější zařadit ji do svého jídelníčku.

benefity káva a žlučník

Káva obsahuje vlákninu, potěší se jí právě žlučník

Káva obsahuje také vlákninu – je to jen jeden z jejích příjemných benefitů, o kterých jste možná ani netušili. Vláknina z kávovníkových zrn přechází i do připraveného nápoje, přičemž 100 ml velký šálek obsahuje 0,46 až 0,75 g vlákniny. I když to nemusí znít jako moc, zhruba 3,5 šálky denně vám mohou přinést až 5 g vlákniny do vašeho jídelníčku.

Věděli jste, že…? Právě vláknina je látka, která pomáhá našemu trávicímu traktu rychleji strávit potravu, aniž bychom měli pocit nafouknutí nebo bolesti břicha. Vláknina obecně zpomaluje trávení živin, především sacharidů.

Konzumace kávy je velmi úzce spojena i se žaludečními, žlučovými a pankreatickými sekrety, které jsou všechny potřebné pro trávení potravy. Zjistilo se, že káva stimuluje produkci trávicího hormonu gastrinu a kyseliny chlorovodíkové, přítomné v žaludeční šťávě – obě pomáhají efektivně rozkládat potravu v žaludku.

benefity pití kávy EBENICA

Zajímavý je také vztah káva a žlučník. Lidé, kteří pijí dva až tři šálky kávy denně, mají o 4 % nižší riziko vzniku žlučových kamenů než ti, kteří kávu nepijí pravidelně. Studie provedená National Center of Biotechnology Information dokonce prokázala, že jinak zdraví lidé, kteří pijí čtyři nebo více šálků denně, mají až o 45 % nižší riziko vzniku žlučových kamenů. S těmito zjištěními však byla spojena pouze kvalitní kofeinová káva, která stimuluje funkci žlučníku a snižuje koncentraci cholesterolu ve žluči. Kofeinový čaj či nápoje nedosáhly stejných výsledků.

Pozor však, ačkoli si káva a žlučník mimořádně rozumějí a látky obsažené v kvalitní kávě mu pomáhají správně fungovat i předcházet různým onemocněním, i zde je třeba být obezřetný. Zejména v případě, že již nějakým onemocněním žlučníku trpíte. Tehdy se raději o konzumaci kávy poraďte se svým lékařem.

Složení našich káv jsme si nechali laboratorně otestovat nad rámec zákona. Zjistěte, jaké zdraví prospěšné látky EBENICA kávy obsahují »

Káva mě pozitivní vliv na náš mikrobiom

Doufáme, že tento blog potěší všechny kávičkáře. Podobně, jak potěšily zjištěné informace nás. V současnosti jeden z nejaktivnějších slovenských gastroenterologů, Ladislav Kužela, se tématu vlivu kávy na žaludek a trávení věnuje dopodrobna.

Své tvrzení, že káva je velmi prospěšná pro náš mikrobiom (a celé trávení) opírá o několik vědecké studie a výsledky expertů publikované v časopise New England Journal of Medicine. Ti mimo jiné zjistili, že:

Můžete si dopřát 3-5 šálků kávy denně

Denní pití kávy v rozsahu 3-5 šálků je spojeno s jejím preventivním účinkem na různá chronická onemocnění. Pozitivně ovlivňuje stav žaludku, střev, jater i slinivky břišní.

Káva má stimulační účinek na některé trávicí procesy

Je spojena s pohyblivostí tlustého střeva – procesem, při kterém potrava prochází trávicím traktem. Zkoumané údaje naznačují, že kofeinová káva může stimulovat motolitu tlustého střeva stejně jako obiloviny, o 23 % více než káva bez kofeinu nebo o 60 % více než sklenici vody a může to souviset se sníženým rizikem chronické zácpy.

Zlepšuje pestrost našeho mikrobiomu

Kávičkáři mají pravděpodobně ve střevech bakterii se složitým názvem, kterou vědci pojmenovali jednoduchým jménem Freddy. Ta podle všeho pomáhá snížit přítomnost škodlivých mikrobiomů, což poskytuje prostor pro vzkvétání pro ty mikrobiomy, které nám pomáhají zůstat zdravými.

Zajímá vás vztah kávy a mikrobiomu podrobněji? Zjistěte více v reportáži, kterou natáčeli u nás v pražírně »

káva a žlučník

Jak dlouho po jídle si dopřát kávu?

Toto je jedna z hlavních otázek, kterou si mnozí lidé kladou při konzumaci kávy po jídle. Chtějí vědět o jejích zdravotních výhodách, ale také o možných nepříznivých účincích bezprostřední konzumace kávy po jídle.

Věděli jste, že…? Mnoho lidí má pocit, že jim konzumace kávy způsobuje žaludeční či jiné zažívací potíže. Problém však není v kávě, ale v její kvalitě a způsobu přípravy. Nekvalitní přepražené kávy neznámého původu, neoznačené směsi či zalévaná studená káva mohou skutečně způsobit pálení žáhy a bolesti trávicího traktu.

Pokud chceme najít správnou odpověď na výše uvedenou otázku, je důležité spoléhat se na vědecké výzkumy, ale také na svou vlastní intuici a pocity (ne)pohody v trávicím traktu. Někteří lidé upřednostňují kávu před jídlem, aby povzbudili chuť k jídlu a rozproudili trávicí šťávy. Jiní upřednostňují kávu po jídle jako prostředek na podporu trávení a jako příjemný způsob ukončení jídla.

Obecně uznává rada však zní – chcete-li maximalizovat trávicí výhody kávy, odborníci doporučují dopřát si ji zhruba 30 minut po skončení konzumace jídla. To dává žaludku To dává žaludku čas začít trávit zkonzumované jídlo a kofein pak začne stimulovat trávení.

Výběrová
zrna

Čerstvé
pražení

Světová
ocenění

Expresní
doručení