Nákupní košík

V košíku nejsou žádné produkty.

Barista v černé zástěře, zaměřený na důvody pro zdokonalování svého řemesla, nalévá mléko do bílého šálku kávy u pultu plného zařízení na přípravu kávy.

9 důvodů, proč každý provoz potřebuje baristu

Otázka není zda, ale proč každý provoz potřebuje baristu. Pokud jste majitelem kavárny nebo restaurace a záleží vám na kvalitě ve všech ohledech, těchto 9 důvodů vás přesvědčí, že barista bude pro vás velkým přínosem.  

„Správný čas na přijetí dobrého baristy byl včera,“ začal svou přednášku s příznačným názvem Tiká, tiká baristika majitel naší pražárny Marek Fajčík. O tomto tématu přednášel v rámci workshopového bloku na nejprestižnějším slovenské kulinářském akci Gastronomy Slovakia 2024. 

Marek Fajčík z EBENICE COFFEE a jeho přednáška na Gastronomy Slovakia 2024

Jeho přednášku poslouchali majitelé podniků, kaváren či jiní odborníci z gastronomického sektoru, kteří se zajímají o přípravu kvalitní kávy. Vyslechli jsme si ho a v jednoduchých bodech chceme přiblížit i vám, proč každý podnik potřebuje baristu a jak ho nahradit v případě, že si jej finančně (zatím) nemůžete dovolit.

Chcete vsadit na jistotu? Vyberte pro svoji kavárnu jednu z nejoblíbenějších káv v naší nabídce »

  • balení kávy Brasil Santos

    Brasil Santos

    Nejznámější brazilská káva s vůní lískových oříšků a lahodnou chutí čerstvé čokolády.

    čokoládačokoláda
    lískovcelískovce
    medmed
  • Intensivo transparent

    Intensivo

    Jedna z TOP10 espresso káv Evropy se zemitější, avšak sladkou čokoládově oříškovou chutí.

    tabáktabák
    čokoládačokoláda
    ořechyořechy
  • Duetto transparent

    Duetto

    Příjemně sladká káva s chutí ovocného sirupu, hořké čokolády a dokonale hustou crémou.

    lískovcelískovce
    čokoládačokoláda
    medmed

Kto je barista a čo je jeho náplň práce?

Před pár lety bylo u nás slovo barista poměrně neznámé a každý, kdo pracoval za pultem kavárny či restaurace byl jednoduše barman nebo číšník. S rozvojem kávové kultury se však tento pohled mění a povolání baristy se stává stále známějším a populárnějším i v našich končinách.

Slovo barista pochází z italštiny a používá se k označení člověka, který se profesionálně věnuje přípravě a podávání kávových nápojů. Měl by se vyznat v kávové teorii, kterou následně bude umět elegantně přenést i do praxe. A to tak, že vám připraví kávový nápoj na přání, podle vašich představ a v té nejvyšší možné kvalitě. 

cappuccino v šálku EBENICA COFFEE

Marek si v přednášce půjčil také jednu z mnoha definic, které mu nabídl Google a která popisovala baristu jako umělce. „Je to přesné, protože být baristou znamená kávu zároveň milovat a brát ji jako umění. Nejen latte art, tedy kreslení do kávy mlékem, je v tomto případě umělecké. Káva od mletí zrna až po samotnou přípravu a servírování by měly být uměleckým dílem.“

Zároveň dodal, že to není „pouze“ příprava a servírování kávy, role baristy v podniku je mnohem komplexnější. Měl by především umět připravit různé druhy kávových nápojů. Musí však toho zvládat mnohem víc, proto je to náročná, pro někoho stresující práce a dobře ji bude dělat jen ten, koho opravdu baví.

„Měl by být hravý, příjemný, být zároveň prodejcem kávy a umět výborně komunikovat se zákazníkem. A to už ani nemluvím o tom, že má na starosti i další doplňující tasky jako čištění a dezinfekce pracovních ploch či nářadí,“ jmenoval Marek jen některé z činností.

přednáška Tiká, tiká baristika na Gastronomy Slovakia 2024

9 důvodů, proč podnik potřebuje baristu

Svět se spoustou dobrých baristů je pro nás – milovníky kávy – mnohem lahodnější. Proto se vždy potěšíme, když vidíme za pultem v kavárně či v restauraci člověka, který se baristice rozumí a naservíruje nám výbornou kávu. Pro ni se lidé vracejí a je to jeden z bodů, proč dobrý podnik ve 21. století potřebuje baristu.

1. Tvoří skladbu menu a value proposition

Barista, který rozumí svému řemeslu, dokáže zvýšit návštěvnost vašeho provozu. Na základě zkušenosti, odhadu a komunikace se zákazníky bude umět vystavět kávovou nabídku, tak aby byli hosté spokojeni a vraceli se zpět.

Pomůže is takzvaným value propositon provozu – tedy s vytvořením jakési přidané hodnoty, která bude pro podnik charakteristická. „Pokud například máte v nabídce koláčky a v kavárně pohodlné sedačky či tulivaky, barista společně s vámi nastaví menu tak, aby v něm byly i mléčné či ochucené kávy, které se k celkovému konceptu provozu hodí,“ uvedl Marek příklad. 

2. Vybírá kávu a komunikuje s pražírnou

Pokud byl při vytváření menu, bude barista rozumět i tomu, které kávy se ke zvoleným nápojům hodí. Měl by citlivě vnímat požadavky zákazníků podniku, ptát se jich na chuťové preference a orientovat se v nabídce pražíren, ideálně těch lokálních. 

Potom bude mít na starosti i komunikaci s pražírnou a výběr takových single nebo blendových káv, které se budou k podniku nejlépe hodit.

výberové kávy EBENICA COFFEE v sklade EBENICA

3. Objednává zboží a odpovídá za sklad

V návaznosti na předchozí bod nelze nezmínit objednávání zboží a kontrolu skladových zásob. Barista ve vašem provozu bude mít nejlepší přehled o spotřebě kávovníkových zrn, o jejich oblíbenosti ao nutnosti doobjednat zásoby kávy. Pro majitele podniku je takový ověřený člověk, na kterého se může spolehnout, velkou pomocí. 

4. Připravuje kávové nápoje

„Nejen espresso, lungo a cappuccino, dobrý barista by měl sledovat trendy a umět připravit i cold brew a jiné trendové nápoje, které hýbou světem. Je to jedna z vlastností, která v lidech zarezonuje a řeknou si – tady byli milí, ochotní a připravili mi skvělou kávu. Určitě se ještě vrátím,“ řekl Marek v přednášce na margo toho, zda i káva podléhá trendům. 

Podle něj nemá smysl se v provozu bránit tomu, aby barista připravoval i „méně standardní“ kávové nápoje, které lidé chtějí pít a chutnají jim. 

příprava filtrované kávy

5. Pečuje o mlýnky

Technická část, která je ovšem velmi důležitá pro správnou chuť kávy. Barista by měl ovládat péči o mlýnky a jejich nastavování podle různých faktorů (například i venkovní teplota a vlhkost vzduchu). 

Stejně důležité je jejich pravidelné hloubkové čištění, které se pro baristu může stát nejen povinností, ale každodenní příjemnou rutinou před nebo po otevíracích hodinách provozu. 

6. Komunikuje se zákazníky

Absolutně nezastupitelná a nenahraditelná část baristické práce. Komunikace se zákazníky je alfa a omega, druhá nejdůležitější věc po samotné kávě. Zákaznická zkušenost je totiž proces a hned, když jedno očko z řetězu vypadne, tento proces se naštěrbí a zákazník odchází se smíšenými dojmy.

7. Rozumí cenotvorbě 

V podniku vám umí barista pomoci is cenotvorbou a nastavováním různých procesů. Je to další z bodů, ve kterých vás (jako majitele podniku, kavárny či restaurace) ulehčí od povinností. V tomto prostředí se pohybuje několik hodin denně, proto je pro podnik jeho přirozeně získaný přehled a důsledná práce s penězi velkým přínosem.  

EBENICA COFFEE příprava

8. Udržuje čistotu

Prioritně pečuje o čisté šálky, kávovary, mlýnky a další kávové příslušenství. Má-li chvilku času, může barista pomoci is udržováním celkové čistoty v provozu. 

9. Je usměvavý profík

„Je jen na baristovi, zda zákazníkovi i zlepší den, předá úsměv, řekne pikošku o kávě a možná si s ním popovídá io něčem jiném, než se očekává. Barista musí milovat kávu, ale i lidi, kterým ji připravuje,“ řekl o své práci náš barista Majo. 

V EBENICE pracuje již osm let, právě jako barista, ale také vynikající obchodní manažer. Naplno si tedy uvědomuje důležitost profesionálního přístupu a lidskosti v komunikaci. Důležité je pro něj dělání věcí navíc, nejen z povinnosti. 

I díky jeho profesionalitě uvedl Marek v prezentaci devátý bod, proč podnik potřebuje baristu. „Usměvavá profesionalita je v kávovém světě při kontaktu se zákazníkem naprosto nenahraditelná.“

S těmito body vám pomůžeme

Ne každý podnik si bohužel může dovolit zaměstnat baristu na full time. V případě, že vás všechny výše uvedené body z Marekovy přednášky nepřesvědčily, ale stále chcete ve svém provozu podávat výběrovou českou kávu, s některými body vám umíme pomoci i my. 

přednáška Marka Fajčíka

Věděli jste, že…? Dokážeme školit i na dálku. Ne vždy máte možnost, čas, prostor či finance na to, abychom k vám vyslali někoho z naší pražírny na celodenní školení, ačkoli je to nejefektivnější způsob. Vaše zaměstnance vyškolíme i na dálku – stačí k tomu moderní technologie, chytré telefony s internetovým připojením, kamera a čas, během kterého jim vysvětlíme principy kávového světa, ovládání kávovarů, přípravu kávy a pod.  

Osobní kontakt se zákazníkem a fyzické úkoly baristy v provozu neumíme nahradit. Rádi vám však pomůžeme vyskládat kávové menu, resp. nabídku káv na nápojovém lístku ve vašem provozu.

Můžeme si společně projít, jaká je vaše cílová skupina zákazníků, value proposition otevřeného nebo plánovaného provozu a které kávy by se nejlépe hodily k vašemu celkovému konceptu. Po dohodě můžeme přijít do vašeho provozu, vysvětlit vám správné nastavení a čištění mlýnků a kávovarů.

Napíšte nám alebo zatelefonujte a určite spolu niečo vymyslíme 😊

Výběrová
zrna

Čerstvé
pražení

Světová
ocenění

Expresní
doručení