Příběh jednoho modranského espresso šálku…

Řemeslná výroba nás fascinovala odjakživa. A tento proces, během něhož se prvotní surovina s maximální precizností přetváří do finálního výrobku, nás fascinuje dodnes…

Jak vzniklo spojení Ebenica + Majolika?

Mnozí naši zákazníci už vědí, že prostor, v němž sídlí naše pražírna, byl kdysi součástí výrobního komplexu bývalé Majoliky. A přestože někdejší keramickou výrobu připomíná už jen travertinová podlaha v naší prodejně, budova jako taková je i nadále součástí řemeslné výroby. I když úplně jiného charakteru…

zelená káva v jutovém pytli

Nebyl to však jen prostor, který nás dovedl k myšlence spojit se s Majolikou. Byly to i dobré sousedské vztahy, láska k Modre, místní komunitě a hlavně řemeslné výrobě.

Ačkoliv se na první pohled zdá, že pražení kávy a výroba keramiky nemají nic společného, není tomu tak úplně.  Nezbytnou součástí řemesla – hrnčíře i pražiče – je trpělivost. Tak jako si vzor skládající se z nespočetných detailů a linek vyžaduje hodiny praxe a soustředění, stejně náročné je také odhalit tajemství dokonalé receptury kávového zrnka. Jako při výrobě keramiky záleží na kvalitní hlíně a barvách, tak také při zrodu dobré kávy je třeba dbát na výběr zrn, jejich správné skladování a balení.

Podobných průniků by bylo možné najít víc, ale tím hlavním, který spojuje všechna řemesla, je výrobek. Výrobek, který potěší oko, pohladí duši, a který je užitečný a vždy po ruce.

šálek ebenica + majolika

Takto vznikal náš šálek na kávu

Zrod keramického hrnku na kávu není jednoduchý. Jako první nejdříve keramik vymodeluje prototyp, který musí splňovat zadané požadavky na velikost a tvar. Podle něho následně vyrobí sádrové formy, do kterých se nalévá tzv. „zálivka“ nebo zalévací hmota, což je v podstatě něco jako naředěná hlína.

odlévání keramického hrnku

Sádra, ze které je forma vyrobená, začne vysávat ze zalévací hmoty vodu, díky čemuž zůstanou tuhé částečky hlíny přisáté na vnitřní straně formy. Nadbytečná zalévací hmota se po přesně stanovené době z formy vyleje a následně se forma rozevře a opatrně vytáhne hotový šálek.

Tak jako káva i hlína potřebuje čas

Když je ještě šálek jakž takž tvárný, je potřebné jej ještě ručně domodelovat a upravit. Po těchto posledních „kosmetických“ úpravách se nechá šálek vyschnout. Klíčové je přitom tempo schnutí, které musí být pomalé. Pokud by totiž šálek schnul příliš rychle nebo nerovnoměrně, mohl by se zdeformovat nebo prasknout. Naše keramické šálky – jen pro vaši představu – schnuly neuvěřitelné dva týdny.

vysušený keramický hrnek na kávu

Když se z hlíny zrodí espresso šálek…

Když je šálek důkladně vysušený, jde poprvé do pece, kde se pálí při teplotě 980 °C. Při výpalu se z vysušené hlíny stane tzv. přežahový keramický střep, který po důkladném vychladnutí následně putuje do další části výroby – malírny.

vypálené keramické hrnky na kávu

V dílně, kde se šálky malují, se musí nejdříve ponořit do surové glazury. Glazura je bílá sklovitá podkladová vrstva, která má nejen estetickou, ale i praktickou funkci. Díky ní totiž keramika nepropouští vodu.

Hlína je však živý materiál, což znamená, že v teple se rozpíná a v chladu zase smršťuje. I proto se může časem z vnitřní strany keramického šálku vytvořit v glazuře jemná pavučinka, odborně nazývaná také haris. Haris vzniká pod vlivem teplotních skoků a při této technologii výroby jde o přirozený jev, který nemá žádný vliv na funkčnost samotného šálku.

keramický hrnek namočený v glazuře

Střep, z něhož se vybarvil pořádný šálek!

Na surovou glazuru se následně volnou rukou aplikuje malba. Bez ohledu na vzor musí umělecká malířka postupovat velmi trpělivě, aby byla malba provedená maximálně precizně. A protože jsme si pro naše šálky vybrali poměrně náročný geometrický vzor sestávající z množství tenoučkých linek, malba jednoho espresso šálku trvala malířce přibližně půl hodiny.

lidová malířka keramiky při práci

Barvy, s nimiž umělecké malířky keramiky pracují, jsou oxidy různých kovů a nanášejí se výhradně štětci s přírodními vlasy. Ty je totiž dokážou nejlépe držet. Ačkoliv jsou pro Majoliku charakteristické barvy zemitějších tónů, postupně k nim začínají pronikat i zářivější barvy jako sytě oranžová či tyrkysová, kterou jsme si nakonec vybrali i pro naše keramické espresso šálky.

ruční malování keramického hrnku

Naglazované a namalované šálky musí jít podruhé do pece, kde se opět vypálí, tentokrát při teplotě 960 °C. Právě pomocí druhého výpalu získá každý keramický šálek výsledný lesk, požadovanou intenzitu barev, ale hlavně pevnost, která je nezbytná pro jeho každodenní používání.

Pokud patříte i vy k milovníkům užitkově-umělecké keramiky a chcete si vychutnat kvalitní kávu v designovém šálku od Majoliky, přejděte do našeho e-shopu.

espresso s mlékem v keramickém hrnku